Pubers & Slaapgebrek

Pubers en slaapgebrek

pubers en slaapgebrek

pubers en slaapgebrek

Herken je het? Je zoon of dochter die ’s avonds niet naar bed te krijgen is, maar ’s morgens niet uit bed wil komen?

Half slaperig op de fiets stappen en misschien al onderweg naar school  een blikje energy drank nemen  om nog enigszins alert op school te komen.Ze kunnen er niet zoveel aan doen door de hormonale veranderingen komt de melatonine aanmaak veel later op gang. Melatonine is de stof in je hersenen die er voor zorgt dat je slaperig wordt. Pubers blijven langer op, of vallen later in slaap.

Een derde van de 16-jarigen en ruim een kwart van de 14-jarigen heeft slaapproblemen, blijkt uit onderzoek.

Wat voor gevolgen kunnen slaapproblemen met zich mee brengen?

  • Prikkelbaarheid
  • Depressiviteit
  • Angstklachten
  • Symptomen van ADHD

Gebrek aan concentratie en motivatie zit de schoolprestaties in de weg. Het werkt overgewicht in de hand. Pubers met chronische  vermoeidheid kunnen cafeïne houdende drankjes gaan gebruiken, als een soort zelfmedicatie om alert te blijven. Als jongeren veel van deze drankjes drinken is dat ongezond, vanwege de hoeveelheid cafeïne (een stof verwant aan cocaïne) maar ook omdat ze veel suiker binnen krijgen.

Het is dan ook geen nieuw probleem, het gebruik van tablets en telefoons door de huidige generatie kinderen maakt concentratie nog lastiger. De hersenactiviteit houdt kinderen wakker, het blauwe licht van de schermpjes stopt de aanmaak van melatonine. Inslapen wordt daardoor nog moeilijker.

Tips voor ouders:

  • Maak afspraken met je Puber over tablet, telefoon, televisie gebruik
  • Dus in ieder geval een uur voor het slapengaan moet alles uit!
  • Geen tablets en telefoon mee naar bed nemen, social media slaapt nooit en Pubers hebben zelden zelf de discipline te stoppen.
  • En o ja ik zou het bijna vergeten, het goede voorbeeld geven, kinderen leren meer van wat ze zien van jou als ouder dan van wat je tegen ze
Laat een opmerking achter