Buitenspelen

Buitenspelen

Buitenspelen

Buitenspelen,

vond ik het aller aller leukste wat er was vroeger. Verstoppertje, de spanning om “buut vrij” te halen, tikkertje, joelend achter elkaar aan rennen, knikkeren, de spanning om zoveel mogelijk knikkers te winnen! Fietsen met de wind in mijn haar, schommelen, zo hoog mogelijk. Ik leerde van al dit spelen een heleboel, winnen, maar ook verliezen, vallen en opstaan, inschatten hoe hoog ik in een boom durfde te klimmen. Ruzie’s en meningsverschillen hebben en ook op lossen.

Buitenspelen was niet alleen voor mij vroeger gezond, maar is dat nog steeds voor kinderen. Bewegen op een natuurlijke manier helpt om op een gezond gewicht te blijven, het bevordert de motoriek en leert kinderen op jonge leeftijd hoe ze met elkaar om kunnen gaan. “Gewoon” buitenspelen maakt kinderen sociaal sterker. Het heeft een positief effect op het concentratievermogen en de leerprestaties op school. Buitenspelen helpt kinderen om hun energie kwijt te kunnen en slapen beter.

Wat hoort bij welke leeftijd?

4 – 6 jaar : De motoriek van kleuters is in ontwikkeling. Jonge kinderen hebben weinig besef van gevaar. Daarom is toezicht en begeleiding belangrijk. Wijs kinderen op risico’s, maar verbied niet te veel. Binnen een vertrouwde- en begrensde omgeving kunnen ze goed zelfstandig spelen. Favoriet bij kleuters; water, zand, natuurlijke materialen, klim en speeltoestellen, stoepkrijt, (loop)fietsjes, stepjes.

6 – 9 jaar: Kinderen in deze leeftijdsgroep willen vooral motorische grenzen verleggen. Ze weten beter wat wel en niet mag, maar hebben wel duidelijke afspraken nodig over hoe ver en hoe lang ze zonder toezicht van huis mogen. Voorkeur gaat vaak uit naar voetbal, fietsen, steppen, skaten, spelletjes, speeltuin en plaatsen waar ze hutten kunnen bouwen.

9 – 12 jaar: Kinderen in deze leeftijdsgroep willen zelfstandiger op pad, ze willen graag anderen ontmoeten. Het verschil tussen jongens en meisjes wordt groter. Hoe verder ze van huis mogen, hoe belangrijker de afspraken zijn die je met je kind maakt.

Tips:

  • Maak vooraf duidelijke afspraken over (tot) waar en hoe lang je kind mag buitenspelen. En bij wie je kind (ook) kan aankloppen in geval van nood.
  • Van fysiek ervaring opdoen met gevaar leert een kind wat risico’s inhouden. Biedt genoeg uitdagingen in een veilige omgeving, denk aan vallen en opstaan!
  • Elk kind ontwikkelt zich in een eigen tempo. Meisjes ontwikkelen vaak sneller dan jongens, houd hier rekening mee.
  • Stimuleer buitenspelen, behalve beweging, komen ook fantasie, constructiespel, bouwen, rollenspellen en leren omgaan met anderen aan bod.
  • Zich veilig voelen is een voorwaarde om te kunnen spelen voor kinderen.
  • Maak je kind weerbaar, leer ze dat ze nooit iets tegen hun zin hoeven doen. “stel dat” gesprekjes, met je kind oefenen wat ze kunnen doen of hoe ze kunnen reageren in allerlei situaties. Zodat je kind thuis in een veilige omgeving ,leert oefenen voor zichzelf op te komen, hulp te vragen of uit een situatie weg te lopen.

Heb je vragen of wil je weten hoe je dat doet, “stel dat” gesprekken voeren, om je kind weerbaarder te maken, neem gerust contact met me op.

Ik heb nog steeds een schommel in mijn tuin, voor mijn kleindochters en een beetje voor mezelf, want ik schommel nog steeds heel graag!

 

 

 

Laat een opmerking achter