slapen of niet slapen, in deze warmte, Met deze 7 tips gaat het zeker lukken!

Niet kunnen slapen door de warmte,

Als je kinderen niet kunnen slapen, omdat het zo warm is, eindigt dit meestal in boze ouders en huilende kinderen. Vermoeiend voor ouders, die het ook warm hebben en ’s avonds even uit willen puffen en vermoeiend voor kinderen die de volgende dag moe en niet uitgeslapen zijn. Vandaar dat ik wat tips geef, zodat inslapen in deze hitte makkelijker gaat voor je kind en voor jou.

Slapen of niet slapen, in deze warmte, met deze 7 tips gaat het zeker lukken!

  1. Lauw douchen voor het naar bed gaan

Laat je kinderen even lauw-warm douchen voor het slapen gaan. Het  zorgt ervoor dat hun lijf weer iets afkoelt. Laat ze niet te koud douchen, want als je dat doet denkt het lichaam dat je het koud hebt en gaat het zijn best weer doen op op te warmen.

      2. Ventilator bij het bed

Als het kan zet dan de ventilator met de achterzijde naar een open raam, zodat de koelere lucht naar binnen trekt en verspreid wordt.

Voor extra koele lucht, vul je een aantal flessen met water en zet ze in de vriezer. Deze flessen zet je bevroren voor de ventilator, waardoor de lucht die je kind bereikt koudere lucht meeneemt van de flessen. Dit werkt heel goed! Even een doekje onder de flessen zetten, bij het ontdooien verliezen ze condensvocht.

   3. Koude knuffel maken

je kunt de knuffel of doek van je kind even in de vriezer leggen, zodat deze lekker koud is. Je kunt ook een koelelement in een schone theedoek wikkelen, eventueel een elastiek eromheen. Zo kan je kind lekker afkoelen door te knuffelen met een koude knuffel of verpakt koelelement. je kunt ook ijsblokjes in een plastic zakje doen, dit weer in een washandje, dichtknopen en je kind heeft een lekker koud washandje.

   4. nat kledingstuk aantrekken voor het slapen gaan

Alleen toepassen als het echt warm is, zodat je kind geen risico loopt op kouvatten. Bij de allerkleinsten kun je een rompertje nat maken, uitwringen en bij je kindje aantrekken. Voor grotere kinderen ( ook voor jezelf) kun je dit met een shirt of hemd doen, je kunt een handdoek in bed leggen, zodat je matras niet nat wordt. Je kunt ook nat gemaakte en uitgewrongen sokken bij je kind (of bij jezelf) aan doen.

   5. Stop je kussen en of de lakens van je kind in de vriezer

Bij hele warme dagen en nachten kun je de kussens van je kinderen, die je vooraf in een plastic zak stopt in de vriezer stoppen. Bij het naar bed gaan haal je je kussen eruit en zo houden je kinderen het hoofd koel! Werkt ook prima voor jezelf, uitgeruste ouders is ook wat waard!

   6. kamers afkoelen

Hou alle gordijnen overdag dicht als de zon schijnt. ’s ochtend vroeg ’s avonds en ’s nachts alles openzetten, zodat het door kan waaien. Laat ook slaapkamer deuren zoveel mogelijk open, zodat de koelere lucht kan circuleren.

    7. een fles koud water in bed

Eigenlijk een omgekeerde kruik, je kind zal heerlijk in slaap vallen, want het krult zich lekker tegen deze koele fles aan en valt direct in slaap! Succes verzekerd.

Slapen of niet slapen, in deze warmte, veel succes met het toepassen van de 7  tips!

Bij deze hitte is het verstandig om het tempo aan te passen, misschien een kleine siësta voor ouders en kinderen als dit mogelijk is, ook voor kinderen die normaal niet meer slapen.

Eet lichte maaltijden, probeer toch de dagstructuur er in te houden, toch zeker bij jonge kinderen.

En geniet vooral van een warme zomer, voor je het weet is het weer voorbij!

Wil je advies over slapen of ander gedrag wat je lastig vindt om mee om te gaan? Neem vrijblijvend contact met mij op.

 

 

Laat een opmerking achter