De gevolgen van beeldschermgebruik bij kinderen

Gelukkig  is er geen enkele ouder die een kind wil dat verslaafd is/wordt aan roken, alcohol of drugs of beeldschermgebruik. Gelukkig wil iedere ouder het beste voor zijn/haar kind.

Wat mij altijd verrast is, wanneer ik ouders vraag of ze regels en grenzen afspreken bij de aanschaf van de eerste telefoon/tablet of over internetgebruik  voor hun kind, ouders heel vaak zeggen dat ze dat niet of nauwelijks doen. Er groeit nu voor het eerst een generatie kinderen op van 0 tot 10 jaar, die niet weet wat het is om te leven zonder schermen. Kinderen worden regelmatig achter een beeldscherm gezet, omdat ouders dat nu eenmaal makkelijk vinden en wat ook heel begrijpelijk is.

Daardoor missen kinderen essentiële dingen:

  • Sociale interactie
  • Leren interpreteren hoe anderen op jouw handelen reageren
  • De beginselen van communicatie

Deze vaardigheden leer je als heel jong kind van je omgeving, je ouders, andere kinderen. Als je op jonge leeftijd niet goed leert communiceren, heb je daar de rest van je leven last van. Ik houd geen pleidooi tegen schermgebruik, het is niet meer weg te denken en dat hoeft ook niet.

Grenzen stellen bij beeldschermgebruik

Beeldschermgebruik kinderenIk vind het belangrijk dat kinderen beschermd worden door hun ouders, door regels en grenzen over hoe verantwoord om te gaan met telefoon/tablet en internet gebruik. Zoals ouders ook afspraken maken over bedtijd, tijdstip van thuiskomen, tafelmanieren en persoonlijke verzorging, adviseer ik dat ze dat ook over beeldschermgebruik doen. Want ik ga ervan uit dat ouders ook geen internet verslaafd kind willen over 5/10 of 15 jaar. Als je dat niet wilt, moeten ouders grenzen stellen en afspraken maken. zodra je kind de digitale wereld gaat gebruiken

Verschillende soorten begeleiding

De manier waarop je als ouders het mediagebruik van je kind kunt begeleiden, komt overeen met de vijf opvoedingstaken die iedere ouder bewust of onbewust hanteert;

  • zicht houden op je kind
  • veiligheid bieden
  • zorg verlenen (lichamelijk en geestelijk)
  • sturen (door verwachtingen uit te spreken)
  • grenzen stellen

Wanneer je dit vertaalt naar mediaopvoeding, zijn er vier soorten begeleiding;

  • restrictieve begeleiding: grenzen stellen aan het mediagebruik, afspraken maken hoe lang en wanneer en wat ze mogen doen.
  • actieve begeleiding: sturen van je kinderen door het geven van informatie. Dus uitleg geven waarom bepaalde games “goed” of “fout”zijn.Maar ook uitspreken wat je wel geschikt vindt voor je kind op media gebied.
  • gezamenlijke mediabeleving: dus er niet alleen over praten, maar samen lezen, samen kijken of samen gamen. Hier gaat het vooral om de uitwisseling van emoties.
  • zicht houden: bij kinderen tot 12 jaar, daarna op afstand volgen wat je kind online doet en helpen wanneer dat nodig is.

Wil het toch niet lukken of blijft het een worsteling om te zorgen dat je kind de afspraken ook nakomt, neem dan contact op voor praktische handvatten.

 

 

 

Laat een opmerking achter