Straffen in de opvoeding, zinvol of niet?

Dreigen, helpt dat?

Heeft het zin te dreigen speelgoed weg te gooien? Is een tik geven echt not done? En verantwoord belonen, hoe doe je dat? Complimenten geven, kweek je daar nu onzekere kinderen mee of is dat juist goed om te doen?

Vragen, veel vragen krijg ik over straffen en belonen, wat is  zinvol om te doen?

Met de ouders die bij mij komen zoek ik altijd naar wat de vraag is achter het gedrag van het kind. Bijna altijd is dat de behoefte aan verbinding en aandacht. Misschien is deze periode van het jaar, met alle Sint en Kerst festiviteiten veel voor je kind en heeft het behoefte aan een knuffel, even bij je zitten en niks doen, of samen een boekje lezen of een spelletje doen.

Een kind doet niet voor de lol vervelend, waar het om gaat is dat je je kind op een goeie manier corrigeert en helpt om even tot rust te komen of af te koelen. Dat doe je niet met straf, maar met een duidelijke begrenzing. Je keurt het gedrag van je kind af, niet je kind zelf! Als je je kind op de gang zet dan straf je niet alleen zijn gedrag, maar ook wie hij is.

Natuurlijk moeten kinderen, ook peuters al, snappen waarom iets niet kan. Als zij worden gestraft, maar niet begrijpen waarom, kan het foute gedrag even uitblijven, maar als jij niet aanwezig bent, zullen zij het niet gewenste gedrag opnieuw vertonen.

Kinderen moeten uiteraard gecorrigeerd worden, maar dat kan je ook liefdevol duidelijk maken. Ze moeten jou zekerheid en duidelijkheid voelen, dat dit echt  niet kan.

  • Leg uit waarom het niet kan “het is nu kapot wat jij hebt laten vallen en het kan niet meer gemaakt worden”.
  • geef kinderen een belang, kinderen willen groot zijn, dingen zelf doen en iets kunnen.

De corrigerende tik

Ik vind het altijd heel eerlijk als ouders vertellen, dat ze een tik uitgedeeld hebben aan hun kind. Het heeft altijd te maken met onmacht van de ouders, zo wanhopig zijn door het gedrag van je kind, dat je een tik geeft.

  • een tik geven mag volgens de wet niet
  • veiligheid is belangrijk voor kinderen, die veiligheid is niet ineens weg na 1 keer, maar het is niet de bedoeling!
  • zorg als ouder voor ontspanning of vraag hulp als het je boven het hoofd groeit
  • tel tot tien, en bedenk wat je wil zeggen, hou het kort en val niet in herhaling, maar deel geen tik uit!
  • als ouders slaan, denken kinderen dat het normaal is.
  • schreeuwen tegen kinderen dat ze niet mogen schreeuwen, is een slecht voorbeeld
  • kinderen leren meer van wat ze zien dan wat ze horen van ouders

Positieve aandacht geven

  • kinderen groeien van complimenten, maar ze moeten niet afhankelijk worden van jouw goedkeuring
  • complimenteer gedrag van je kind, niet je  kind zelf
  • je wilt dat je kind leert, dus zeg, “je vriendin wordt blij als jij dat doet”
  • benoem het positieve effect, dan zullen ze het zeker vaker gaan doen.
  • kort benoemen als je kind normaal gedrag vertoont

Dreigen

Eigenlijk maak je jezelf erg ongeloofwaardig als ouder als je gaat dreigen

  • voer je het ook uit? je dreigement?
  • meestal niet, dus je kind zal er niet van onder de indruk zijn
  • maak afspraken met je kind in plaats van dreigen
  • laat je kind kiezen tussen twee mogelijkheden, in plaats van dreigen het conflict aan te gaan.

Neem gerust contact met mij op als je vragen hebt over straffen en belonen en je kind leren luisteren.

Ik geef 28 januari van 19.30 tot 21.30 uur de Workshop “je kind leren luisteren en luisteren naar je kind”

Je kunt je opgeven: https://www.praktijkschot.nl/workshop/

 

Jacqueline Schot

#pedagoog

 

Laat een opmerking achter