Een goed gesprek met je kind, hoe pak je dat aan?

Hoe was het op school?

Ouders willen graag weten hoe het met hun kroost op school gaat; een veel gestelde vraag door ouders “Hoe was het op school” wordt dan ook meestal door kinderen beantwoord met “goed” en door pubers, “stom, saai, of gewoon school”.

Hoe verleid je jouw kind tot een goed gesprek?

Ouders hebben vaak een doel wanneer ze vragen stellen, je wil graag weten of hij/zij wel meekomt, hoe het gaat met huiswerk maken, of er sprake is van pesten of gepest worden of je kind zich lekker in zijn/haar vel voelt zitten.

Wat is belangrijk voor jouw kind?

Als je daadwerkelijk wil weten hoe het met jouw kind gaat, zul je aandacht moeten hebben voor het verhaal van je kind. Dus vraag en luister wat voor je kind belangrijk is, zoals fantasie, vriendschap, spelletjes, tekenen, televisie, gamen en spelen.

Je krijgt als ouders meer te horen als je aansluit bij de belevingswereld van je kind, dan door vragen af te vuren.

Actief luisteren.

Wat hierbij helpt is “actief luisteren” Ik behandel dit onderwerp altijd tijdens mijn workshops, maar helaas mag ik die nog niet geven, in mijn e-books kun je er meer over lezen, ze gaan beiden over beter communiceren, met jonge kinderen en met pubers.

praten met je kind

praten met je kind

https://www.praktijkschot.nl/gratis-ebook/

Ik-boodschap.

Wat is actief luisteren dan precies? Het houdt in dat je in de huis van je kind kruipt; wat zit er achter de woorden aan emotie? Je reageert dus op wat je hoort en ziet. Help bij het benoemen van gevoelens en controleer steeds of je aannamen kloppen door een ik-boodschap: “Ik kan me voorstellen dat” Zo voorkom je dat je gaat invullen voor je kind. Ik leg dit ook vaak uit in de individuele gesprekken die ik met ouders voer, altijd vertellen ze in het vervolg gesprek, wat een verschil het maakt in het contact met hun kind.

Samen iets doen en timing.

Wat ook helpt is samen met je kind iets doen en tijdens deze bezigheid een gesprekje voeren, dat is makkelijker dan er echt voor gaan zitten.

Timing is belangrijk, kinderen die uit school komen, zijn vaak moe, pubers willen vaak even rust, ze zitten op zo’n moment niet te wachten op een uitgebreid gesprek over de dag. Op het moment dat die behoefte er wel is, vaak onverwachts en misschien op een moment dat jij druk bezig bent, is het aan jou om die gespreksopening te herkennen en dan een gesprekje te beginnen in plaats van te roepen dat je nu geen tijd hebt. Dat is dan een gemiste kans.

Bij jonge kinderen is de vraag “hoe was het op school?” veel te breed, stel een open vraag, “Met wie heb je gespeeld?” “Wat vond je het leukste wat je gedaan hebt op school?” Bij oudere kinderen kun je vragen; “Wat hoop je dat er morgen beter gaat?” “Wat zou jij anders doen op school als jij dat mocht bepalen?”

Meer weten?

Als jij graag meer wilt weten over “Actief luisteren” en hoe de “Ik-boodschap” werkt, mag je mij vrijblijvend mailen of bellen, ik leg je graag uit hoe jij dit in jouw gezin kunt gebruiken, zodat je andere, betere gesprekken hebt met je kind, maakt niet hoe oud je kind is.

 

Ook kun je samen met je partner, vriend of vriendin, moeder of schoonmoeder bij mij op maat een “mini workshop” reserveren, met als thema; “Je kind leren luisteren en luisteren naar je kind”

info@praktijkschot.nl 06 33715104

 

 

Laat een opmerking achter